Japp! Jag är jätteglad över att äntligen ha bokat tid för min operation! Optical Express sa i princip samma sak som Ultralase, men med lite annan vinkel. Hon var lite mer negativ än Ultralase var och sa att jag är utanför deras scope. Jag är +5.50 i mitt högra öga vilket är väldigt högt. Det är .50 över vad de säger att de kan rätta till vilket betyder att jag förmodligen inte kommer få perfekt syn, men om man ser till helheten är det få människor som har 20/20. De flesta har någon form av synfel men det är så litet att man inte bryr sig om att korrigera det. Jag bad henne visa med glasögon hur min syn skulle bli och hur ”perfekt” syn är och det var knappt att jag såg skillnad. Visst, jag kunde säga att ”perfekt” var bättre, men det var inte stor skillnad.

Jag ska träffa kirurgen två dagar i förväg så att han får bedöma om han vill operera eller inte. Jag kommer med all säkerhet vara tvungen att skriva på en waiver att jag frånsäger mig rätten att klaga om de inte lyckas och att jag är medveten om att jag ligger utanför deras range innan operationen, men det är ju inga problem. Jag förstår vad de säger och jag är beredd att ta risken. Det är en herrans massa pengar att lägga ut, men det är baske mig värt det! Jag är så trött på mina glasögon och linser att jag quite happily betalat dubbelt och skuldsatt mig. Trots risken att det inte blir perfekt.

Det finns två sorters operationer, LASIK och LASEK. Hon rekommenderade LASEK i och med mitt synel. Ultralase tyckte jag skulle köra på LASIK, varför vet jag inte. Förmodligen för att LASIK är nyare och läker snabbare. Optical Express menade att LASEK är bättre eftersom den metoden använder mindre tissue from the cornea.

I och med mitt synfel betyder det att om det inte blir rätt från början är det större möjlighet att operera igen. Det lämnar också möjligheten att operera ålderslångsynthet när den kickar in om sådär en 10 år.

Nackdelen med LASEK är att den tar längre tid att läka. Hon sa att den funkar så att de tar bort en bit av the cornea, lasrar och sedan sätter de på en protes-lins. Den tas sedan bort efter tre dagar och sedan tar det upp till en vecka att läka ordentligt. Jag har för mig att det var den metoden som Johan gjorde. Han sa att det verkligen inte är skönt när det läker, känns tydligen som om någon hällt en hink sand i ögonen och man får inte gnugga!

Jag har ju tiden, planen var ju att ta två veckor ledigt från jobbet så ur den synvinkeln är det inga problem. LASEK är också drygt 8,000SEK billigare vilket inte är kattskit. LASEK kostar översatt till svenska kronor 35,500:- och LASIK 43,700:-. Ultralase var dyrare, de skulle ha kostat 50,500:- för LASIK. (Vi frågade aldrig vad LASEK kostade med dem eftersom de var så övertygade att jag skulle ha LASIK.)

Frågan är om jag fixar läketiden? Bara tanken på att inte få gnugga ögonen gör att de börjar klia!! Men om det betyder att jag har större möjligheter att göra om operationen om det inte blir bra och att jag kan operera för ålderslångsynthet så är det nog värt det. Och jag är väldigt sugen på att betala så lite som möjligt!! Det slog mig verkligen HUR dyrt det är nu när jag översatte till svenska kronor! Varför känns pund så mycket billigare?! 🙂

Men först ska vi ner till New Forest. Det ska bli såååå skönt att komma bort, få massage, äta god mat, dricka drinkar och nygjorda smoothies och bara njuta av varandras sällskap. http://www.senspa.co.uk/ för den som vill bli frestad!

